Mina sidor

Frågor och Svar

Hur debiteras jag för elförbrukning?

I Elegansen behöver du inte teckna ett eget elavtal. Elförbrukningen läses av varje månad och debiteras på nästkommande hyresfaktura.

Hur debiteras jag för varmvatten?

Din varmvattenförbrukning läses av varje månad och debiteras på nästkommande hyresfaktura.

Vad gör jag om något inte fungerar som det ska?

Du gör enkelt när som helst på dygnet en serviceanmälan via boendeappen eller genom att logga in på Mina sidor på aranas.se. Där kan du även följa ditt serviceärende. Behöver du tala med oss så kan du även göra en serviceanmälan under kontorstid via telefon 0300-512 80. 

Vad är det för dosa som sitter i hallen? 

Det är en temperaturgivare för att garantera ett bra inomhusklimat – se avsnittet inomhusklimat

Hur fungerar porttelefonen?

Porttelefonen är programmerad med de telefonnummer som ni uppgett till oss när ni sökte lägenheten. Instruktion för porttelefon finns här.

Går garderoberna att flytta?

Nej, garderoberna i lägenheterna är inte flyttbara.

Hur fungerar brandvarnare?

Om batteriet tar slut i din brandvarnare så gör du en serviceanmälan och därefter byter vi på Aranäs ut det åt dig.

Vem byter belysning i tak, badrum samt på balkong?

I dessa armaturer sitter LED-lampor vilka har väldigt lång livslängd. Om belysningen inte fungerar så gör du en serviceanmälan och därefter byter vi ut den trasiga armaturen. Belysningen i hall och badrum går att dimra.

Vad är det för lampkontakter i taket?

Lampkontakt i taket i lägenheten är enligt ny standard, s.k. DCL-uttag.

Hur sköter jag min terrass/altantrall?

Terrassen/altantrallen rengörs med vatten och detta sköts av dig som hyresgäst.

Får jag röka i lägenheten?

Nej, Valand är en rökfri stadsdel. Rökning är inte tillåten i lägenhet, på balkong eller på gården.